Her finner du veiledning tilpasset boken, med spørsmål til diskusjon og refleksjon, og maler og tips til uteaktiviteter. Alt du trenger for å spre litt naturglede i klasserommet.
En sakprosabok for barn om 15 naturhelter som har gitt naturen en stemme.
Om boka
Du kan også bli en naturhelt!
Historien er full av ildsjeler med begeistring for naturen. Deres nysgjerrighet har bidratt til mye kunnskap om jorda vår, og mange naturområder har blitt bevart takket være dem.
Bli kjent med miljøverner Rachel Carson, sjimpanse- ekspert Jane Goodall, Mya-Rose Craig, kjent som «Birdgirl» og den norske naturverneren Hanna Resvoll-Holmsen.
Historiene deres vil engasjere og inspirere deg til å ta vare på naturen.
Oppgaver for refleksjon
Boken kan vekke nysgjerrighet for naturen, men også bidra til gode diskusjoner og refleksjoner rundt en rekke temaer.
Her er noen veiledende spørsmål til refleksjon og oppgaver som kan brukes i undervisning:
Mary Anning
- Hvordan tror du at folk reagerte da de første fossilene ble funnet?
- Hvordan tror du at Mary ville ha levd hvis hun ikke hadde vært fossiljeger?
Jadav Payeng
- Hva tror du ville skje hvis det ikke fantes skog i Norge?
- Hvilket treslag er favoritten din?
Maria Sibylla Merian
- Hva er favorittinsektet ditt?
- Hva vil skje hvis insektene blir borte?
- Finnes det noen insekter som vi ikke trenger? Hvorfor? Hva med naturen, trenger den alle insekter?
- Sommerfugllarver trenger vertsplanter, hva kan du gjøre for å hjelpe sommerfuglene?
Ansel Adams
- Hvor mange nasjonalparker har vi i Norge? Og hvilken kom først?
- Hva er lov og ikke lov i en nasjonalpark?
- Finnes det noen ulemper ved å lage en nasjonalpark?
Asha de Vos
- Hvorfor tror du at folk syntes at Asha ikke burde bli forsker? Tror du at det fortsatt er slik i noen land?
- Hva tror du må til for å inkludere befolkningen i naturvern?
Alexander von Humboldt
- Hvordan ble naturen i Sør-Amerika påvirket da europeerne kom?
- Hvordan påvirker natur og klima hverandre?
Oppgave: Lag en liste med så mange norske dyre- og plantearter som du kommer på. Lag et spindelvev som viser hvilke arter som påvirker hverandre.
Beatrix Potter
- Hvis du kunne hatt hvilket kjæledyr du ønsket, hvilket ville det vært? Og hvorfor?
- Beatrix fikk også kjenne på begrensningene kvinner hadde innen vitenskapen. Hvorfor syntes menn at kvinner ikke hørte hjemme i vitenskapens verden på den tiden?
Oppgave: Skriv din egen fortelling om dyr på landet
Edward Owen Wilson
- Hvordan kommuniserer maur med hverandre?
- Hvorfor tror du maurene er så gode på å samarbeide?
- Kan du komme på flere små dyrearter?
Oppgave: Velg et liten dyreart som du har lyst å lære mer om og skriv om denne
Wangari Maathai
- Hvorfor er trær viktige for oss mennesker?
Jacques-Yves Cousteau
- Hva skjer med søppelet som havner i havet?
- Hva kan vi mennesker gjøre for å beskytte havet og dets beboere?
Rachel Carson
- Hvorfor begynte mennesker å bruke sprøytemidler uten å vite hvordan det vil påvirke naturen?
- Hvordan tror du sprøytemidler påvirker oss mennesker?
- Hvorfor mente de som tilvirket sprøytemidlet at Rachel løy?
Jane Goodall
- Hvorfor trues sjimpansenes leveområder?
- Hva tror du sjimpansene tenkte da Jane observerte dem?
George Washington Carver
- George ble født som slave. Hvordan tror du livet hans ville blitt hvis slavehandelen ikke hadde blitt avskaffet?
- Hvordan bidrar meitemark til god jord?
Oppgave: Lag en liste over mikroorganismer og andre småkryp man kan finne i jorden.
Hanna Resvoll-Holmsen
Oppgave: Gå en tur rundt skolen og plukk blomster og blad som dere liker. Press samlingen og lag et eget herbarium for klassen.
Mya-Rose Craig
- Hva er det som truer fuglene i dag?
- Det er veldig mange personer som er lys i huden som er fuglekikkere. Hva tror du er grunnen til at det er så få med mørk hudfarge?
Oppgave: Lag en liste over alle fuglearter du har sett
Aktiviteter
Skattejakt i naturen passer for de fleste aldre. Den skaper oppdagerglede og fører til refleksjoner kring ting man finner i naturen.
Aktivitetsark
Brev fra en naturhelt gir elevene mulighet å sette seg inn i hvordan det ville vært å selv være en naturhelt på reise i andre deler av verden, samtidig som de blir litt mer kjent med en av naturheltene.
3-2-1 refleksjon passer for 1.-3. trinn etter at dere har lest boken. Her kan elevene fortelle om hva de har lært, hva de syntes var interessant og selv stille spørsmål som kan brukes til samtaler kring bokens temaer i felleskap